تحلیل دینامیکی فزاینده، Incremental Dynamic Analysis

 تحلیل دینامیکی فزاینده،  Incremental Dynamic Analysis

تحلیل دینامیکی فزاینده، Incremental Dynamic Analysis

تحلیل دینامیکی افزاینده، IDA، روشی است که طی آن شدت مقیاس شده یک رکورد زلزله که منجر به نقض یک یا چند حالت حدی تعریف شده در سازه مورد نظر می‌شود، به روش افزایش تدریجی ضریب مقیاس زلزله و تعیین پاسخ سازه در برابر زلزله مقیاس شده بدست می‌آید.

شدت لرزه‌ای متناظر با وقوع یک حالت حدی تابعی از رکورد زلزله انتخابی است و به منظور انعکاس عدم قطعیت متناظر با محتوای فرکانسی زمین‌لرزه، فرایند IDA برای چندین رکورد مختلف تکرار می‌شود و به مقادیر شدت بدست آمده از اعمال رکوردهای مختلف یک توزیع احتمالاتی برازش داده می‌شود. به این منحنی احتمالاتی که عموما از نوع لوگ-نرمال است منحنی شکنندگی (fragility curve) گفته می‌شود.

گسترش كاربرد روش تحليل استاتيكی غير خطی در طراحی عملكردی سازه‌ها باعث بوجود آمدن یک ايده نو در بكارگيری آناليز ديناميكی تاريخچه زمانی غير خطی شده است. اين روش كه به عنوان روش تحليل ديناميكی افزايشی (IDA) معرفی شده، یک روش پارامتریک است كه اخيرا به منظور تخمين عملكرد لرزه‌ای سازه‌ها بوجود آمده است. اين روش شامل اثر دادن یک يا چند ركورد زمين‌لرزه بر روی سازه است، كه هر یک از اين ركوردها تا رسيدن به یک شدت خاصی مقياس شده‌اند. 

تحلیل دینامیکی فزاینده IDA، یک روش تحلیل لرزه‌ای سازه‌ها و بر اساس عملکرد می‌باشد که رفتار سازه را در طیف وسیعی از شدت‌های مختلف زلزله بیان می‌کند. همانگونه که می‌دانیم این روش با توجه به اینکه رفتار مصالح را غیر خطی در نظر می‌گیرد و نیز ماهیت دینامیکی دارد لذا در مقایسه با روش‌های استاتیکی مانند تحلیل استاتیکی خطی بار افزون (پوش اور) و روش‌های خطی مانند تحلیل دینامیکی طیفی دقیق‌ترین روش در تخین رفتار سازه‌ها است.

اما منحنی IDA با یک رکورد نمی‌تواند رفتار سازه را برای حوادث آینده به طور کامل بیان کند. از آنجا که پاسخ تحلیل‌های غیر خطی و IDA می‌تواند به شدت به تعداد و مشخصات دینامیکی رکورد‌های انتخابی وابسته بوده و پاسخ‌ها از یک رکورد به رکورد دیگر به شدت تغییر می‌کند، لذا تعداد کافی از رکودها برای پوشش تمام نواحی پاسخ‌ها مورد نیاز است. در نتیجه مجبوریم که مدل سازه‌ای را برای مجموعه‌ای از رکوردهای زمین‌لرزه تحلیل کنیم.

اخبار

محصول

تحلیل های IDA در Seismosignal -  OpenSees
فروشگاه
تخفیفات دوره ای
تخفیف 40درصد
temp
قیمت: 337,500 تومان
337,500 تومان
کاتالوگ: 
فیلم های آموزشی
موسسه آموزشی 808
قسمت 6: مدل سازی قاب فولادی مهاربندی شده و انجام تحلیل های پوش اور، تاریخچه زمانی غیرخطی و IDA
فروشگاه
تخفیفات دوره ای
تخفیف 20 درصد
temp
قیمت: 210,000 تومان
210,000 تومان
کاتالوگ: 
فیلم های آموزشی
عمران
موسسه آموزشی 808
آموزش نرم افزار
فیلم آموزشی بررسی روش تحلیل دینامیکی افزایشی (IDA)‌ و کاربرد آن در نرم افزار OPENSEES
قیمت: 22,500 تومان
22,500 تومان
کاتالوگ: 
فیلم های آموزشی
عمران
سازه
زلزله
موسسه آموزشی 808

پرسش و پاسخ

عکس کاربر
2 پاسخ
علت اینکه ماکزیمم دریفت در تحلیل IDA از ۰٫۰۰۱ بیشتر نمیشه، چیست؟
سلام واسه تحلیل IDA راهنمایی می خواستم. ایبوک ۸۳ رو هم خریداری کردم و سازمو مدل کردم. ولی ماکزیمم دریفت از ۰٫۰۰۱ بیشتر نمیشه!
عکس کاربر
5 پاسخ
مشکل عدم همگرایی در هنگام تحلیل IDA یک قاب فولادی در اپنسیس
تحلیل از همان شدت های پایین رکورد، وارنینگ عدم همگرایی می دهد. در نموداری که پیوست شده قابل مشاهده است که از 0.4pga به بعد بعلت عدم همگرایی، رکورد تا اخر اعمال نشده و مقدار دریفت ماکزیمم حاصل از تحلیل نوسان دارد.
عکس کاربر
1 پاسخ
اسکیل کردن رکوردها برای تحلیل IDA
سلام برای تحلیل ida پس از انتخاب رکوردهای زلزله باید آنهارا اسکیل کرد.که من میخواهم از روش هانت وفیل اینکاروانجام بدم.روش این الگوریتم چطوری هست؟آیا برای همه ی رکورها ثابت است؟و اینکه به ازای IM های مختلف چطوری میتوان حداکثر جابه جایی سازه راحساب کرد؟
عکس کاربر
3 پاسخ
مقايسه OpenSees Navigator با OpenSees و مدت زمان اجراي تحليل غيرخطي در آن
برنامه OpenSees Navigator تا چه حد از توانمندي هاي OpenSees را پوشش داده و انجام پروسه IDA روي يک ساختمان سه بعدي با ارتفاع متوسط با استفاده از اين نرم افزار چه مدتي به طول مي انجامد؟ حجم فايل خروجي تحليل هاي IDA و تاريخچه زماني و ... با اين نرم افزار در چه حدودي است؟ براي فراگيري OpenSees Navigator کدام منابع/مراجع را توصيه مي کنيد؟ مجموعه OpenSees Navigator و OpenSees چگونه ميزان چرخش مفاصل پلاستيک را به نمايش مي گذارد؟
عکس کاربر
0 پاسخ
نحوه تحلیل IDA در SAP برای افزایش شتاب زلزله چگونه است؟
سلام وقت بخیر جهت تحلیل ida در نرم افزار sap2000 از چه روندی باید برای افزایش شتاب زلزله ها انجام داد؟ باید شتاب زلزله ها را بتدریج افزایش داد تا لحطه ی کلپس یا روند خاصی برای این کار وجود دارد؟ ممنون میشوم جواب دهید.
عکس کاربر
0 پاسخ
مدلسازی دیوار برشی کامپوزیت در Opensees
سلام دوستان . آیا مدل کردن دیوار برشی کامپوزیت در Opensees امکان پذیر است ؟ تعریف اندرکنش بین بتن و فولاد (پلیت فلزی ) به چه صورت است؟ با کدام دستور انجام می شود؟

مشاوران این تخصص

#: 6
عکس‌های ahmadsepehri
احمد سپهری
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 9 سال 3 ماه
#: 5
عکس‌های sarian
سالار آرین مقدم
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 8 سال 5 ماه
#: 4
عکس‌های mha8899
محمد حسین احمدی
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 7 سال 1 ماه
#: 3
عکس‌های sajalali
سیدعلیرضا جلالی
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 7 سال 1 هفته
#: 2
عکس‌های maajidian
آرمین مجیدیان
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 5 سال 10 ماه
#: 1
عکس‌های OpenseesCommunity
امید کیهانی
نقش‌ها: مشاور, همکاران
عضو به مدت: 5 سال 9 ماه

کاربران

اشتراک در RSS - تحلیل دینامیکی فزاینده،  Incremental Dynamic Analysis