کنترل ارتعاش سازه، Structural vibration control

کنترل ارتعاش سازه، Structural vibration control

کنترل ارتعاش سازه، Structural vibration control

وقوع اجتناب‌ناپذیر زلزله‌ها و تحمیل خسارت‌های فراوان جانی و مالی، به ویژه زلزله‌های ویرانگری که در سال‌های اخیر در نقاط مختلف دنیا رخ داده‌اند، تاکیدی بر لزوم یافتن راه حلی مناسب و قابل اعتماد جهت مقابله با این پدیده طبیعی است. از میان زلزله‌های مخرب می‌توان به زلزله‌های منجیل و بم در ایران به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۸۲ اشاره کرد.

آمار و ارقام تلفات و خسارت ناشی از زلزله، بیانگر این مهم است که بایستی در بسیاری از روش‌های مقابله با نیروهای لرزه‌ای تجدید نظر کرده و یا به فکر روش‌های جایگزین مطمئن‌تر بود. امروزه یکی از چالش‌های اصلی برای رسیدن به هدف، به‌کارگیری و ارائه روش‌های جدید در مفاهیم طراحی لرزه‌ای سازه‌ها و ارتقای کیفی مصالح مصرفی است.

روش‌ها و متدهای مختلفی برای طراحی ساختمان‌های با کارایی مناسب در برابر زلزله، آزمایش و مورد تحقیق قرار گرفته است. در روش‌های مرسوم، ساختمان با استفاده از ترکیبی از سختی، قابلیت شکل‌پذیری و همچنین استهلاک انرژی در برابر زلزله، از خود مقاومت نشان می‌دهد. مقدار میرایی در این قبیل ساختمان‌ها بسیار کم است. از این رو انرژی مستهلک شده در محدوده رفتار الاستیک ناچیز است. در هنگام وقوع زلزله‌های قوی، این ساختمان‌ها بعد از محدوده رفتار الاستیک، تغییر مکان زیادی می‌یابند و فقط به واسطه چگونگی قابلیت تغییر مکان غیر الاستیک خود، پایدار باقی می‌مانند. این تغییر مکان‌های غیر الاستیک موجب به وجود آمدن مفاصل پلاستیک به صورت موضعی در نقاطی از سازه می‌شوند که خود موجب افزایش شکل‌پذیری و همچنین افزایش استهلاک انرژی می‌شود. در نتیجه مقدار زیادی از انرژی زلزله به واسطه تخریب‌های موضعی در سیستم مقاوم جانبی سازه مستهلک می‌شود.

کارایی ساختمان را می‌توان با افزودن میراگر الحاقی به ساختمان افزایش داد. بدین صورت که این وسایل قسمتی از انرژی ورودی زلزله را به تنهایی جذب و مستهلک می‌کنند. میزان انرژی وارده به سازه در حین زلزله به زمان تناوب سازه و نسبت آن به پریود غالب حرکت زمین ارتباط مستقیم دارد. همچنین تخریب وارده به سازه نیز بستگی به میزان انرژی هیسترزیس جذب شده تحت فرم‌های غیر ارتجاعی اعضای سازه ای دارد.

کنترل ارتعاش سازه‌ها یکی از مقوله‌های بسیار مهم مطرح در عصر امروزی است که خود به انواع سیستم‌های کنترل فعال، نیمه فعال، غیرفعال و ترکیبی تقسیم می‌شود. این امر با نصب وسایل جذب انرژی، مستهلک‌کننده‌ها و جداسازهای ارتعاشی و … در ساختمان‌ها به جای استفاده از سیستم‌های قدیمی مهاربندی امکان‌پذیر می‌شود.

در دنیای کنونی و با پیشرفت تکنولوژی بشر به دنبال سیستم‌های جدیدتری برای مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر نیروهای جانبی از جمله نیروی زلزله است. امروزه سیستم‌های کنترل ارتعاش سازه به عنوان یکی از واحدهای درسی کارشناسی ارشد رشته عمران سازه و زلزله در برخی از دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

منبع: سیستم‌های کنترل ارتعاش سازه -امیر شیرخانی

تهیه‌کننده: محبوبه پوریوسفی

اخبار

محصول

دستنامه مهندسی زلزله 2: ارتعاشات ساختمان های برشی
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 30,000 تومان
30,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
زلزله
فدک ایساتیس
کمک آموزشی
ارتعاشات تصادفی شامل نکات نرم افزارهای Seismo Artif و Seismo Signal (ویرایش دوم)
قیمت: 70,000 تومان
70,000 تومان
نا موجود
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
زلزله
فدک ایساتیس
کمک آموزشی
دینامیک و ارتعاشات سازه‌ها، اجزای محدود و ANSYS
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 110,000 تومان
110,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
زلزله
فدک ایساتیس
کمک آموزشی
روش اجزای محدود در تحلیل ارتعاشات
قیمت: 30,000 تومان
30,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
اجزاء محدود
دانشگاه تهران
کمک آموزشی
فیلم کنترل ارتعاش در سازه های بتنی و فولادی مطابق ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان
قیمت: 67,500 تومان
67,500 تومان
کاتالوگ: 
فیلم های آموزشی
عمران
سازه
بتن و سازه های بتنی
فولاد و سازه های فولادی
موسسه آموزشی 808
آموزش نرم افزار
کمک آموزشی
 کتاب ارتعاشات مکانیکی (جلد اول)
قیمت: 58,000 تومان
58,000 تومان
نا موجود
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
متفکران
غیر قابل دانلود (برای فیلم های آموزشی و سایر)

پرسش و پاسخ

عکس کاربر
2 پاسخ
چرا وجود میراگر جرمی رو سازه پاسخ را کاهش نمیدهد؟
با سلام...من با استفاده از نرم افزار سپ ی سازه طراحی کردم و بعد میراگر جرمی روی اون گذاشتم زمانی که نسبت جرمی میراگر رو تغییر میدم پاسخ سازه ها فرقی نمیکنه و حتی میراگر پاسخ رو کم نمیکنه بلکه افزایش میده میشه منو راهنمایی کنین؟ ممنون
عکس کاربر
1 پاسخ
نحوه مدل کردن میراگر ویسکوز در مهاربند شورون و زانویی
سلام و خسته نباشید. در زمینه مدل کردن میراگر ویسکوز در مهاربند شورون و زانویی به مشکل برخورد نموده ام و در بعضی از موارد پاسخ ها به جای کاهش، افزایش یافته است. مرجع مناسبی برای مدل کردن این میراگر در انواع مهاربندها وجود دارد؟

مشاوران این تخصص

#: 3
عکس‌های s.a.mousavi
سید امین موسوی
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 7 سال 9 ماه
#: 2
عکس‌های sjavadinasab
سجاد جوادي نسب
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 6 سال 7 ماه
#: 1
عکس‌های ramezani.meysam
میثم رمضانی
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 5 سال 3 ماه

کاربران

اشتراک در RSS - کنترل ارتعاش سازه، Structural vibration control