بتن پیش‌ تنیده، Prestressed Concrete

بتن پیش‌ تنیده، Prestressed Concrete

بتن پیش‌ تنیده، Prestressed Concrete

پیش‌تنیدگی عبارت است از ایجاد یک تنش ثابت و دائمی در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم، به طوریکه در اثر این تنش، مقداری از تنش‌های ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می‌کند.

 بتن جسمی است مقاوم در مقابل فشار، ولیکن مقاومت آن در مقابل کشش بسیار کم می‌باشد، بنابراین می‌توان با وارد کردن فشار به بتن، کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در عضو بتنی تقلیل و در نتیجه مقاومت آن را افزایش داد. در نتیجه، هدف اصلی پیش‌تنیدگی، محدود‌کردن تنش‌های کششی و ترک‌های ناشی از لنگر خمشی، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو می‌باشد.

بتن پیش تنیده برای غلبه بر مشکل ترک خوردن در بتن آرمه است به کــار می‌رود. زمانی که یک قسمت ســاختمانی پیش از حمل بار خدمات، متراکم شود پیش‌تنیدگی به وجود می‌آید که برای جبران این گونه خسارت‌هـا از بتـن‌پیش تنیـده استفاده می‌شود. بتن پیش‌تنیده به عنـوان نسل سوم بتن معروف است. بتن پیش تنیده توسط فولاد مسطح کشیده شــده در یک جزء ســاختمان به وجود می‌آید.

سازه‌های بتن پیش تنیده به علت حذف بعضی از ستون‌ها و پایه‌ها، امکان اجرای سازه با دهانه‌های وسیع‌تر را امکان‌پذیر ساخته و قابلیت سازه را از نظر معماری بالا می‌برد. به طور مثال سطح هیپربولوئید بتن پیش‌تنیده که برای پوشش سقف ساختمان‌هـای صنعتی با دهانه‌های 10 تا 18 متر، سازه های فضایی و ... به کار می‌رود از نظر اقتصادی بسیـار مقرون به صرفه و از نظر معماری زیبا است.
مزایا
  1. نداشتن ترک‌های دائمی 
  2. وزن کمتر سازه 
  3. نداشتن خیز به سمت پایین خیز به طرف پایین 
  4. تست سازه قبل از بارگذاری 
  5. قابلیت انعطاف‌پذیری با تغییر مقداری نیروی وارد بر آن
  6. اقتصادی بودن سازه 
  7. انعطاف‌پذیری در معما
  8. و ...

معایب

تخریب این سیستم سقف به دلیل وجود میلگردهای آن بسیار پر خطر بوده و باید با روش‌های خاص توسط تیم فنی آموزش دیده، صورت گیرد.

از نکات حائز اهمیت در اعضای آن پس کشیده، مسئله افت و وادادگی کابل‌ها به دلایلی نظیر، کاهش اصطکاک بین کابل و غلاف، لغزش مهار انتهایی و فرو رفتن گوه گیرداری در ابتدا و انتهای کابل، کهولت کرنش (relaxation) و شل شدگی فولاد، جمع شدگی بتن یا خزش و انقباض و آب رفتگی بتن به مرور زمان می‌باشد که لازم است به دقت محاسبه شده و مورد توجه قرار گیرد.

کاربرد

پیش‌تنیده نمودن مقاطع از دیرباز از پل‌ها و اسکله‌ها کاربرد داشته و در سال‌ها ی اخیر استفاده از آن در سقف‌های دال تخت، با دهانه‌های بلند و خصوصا در سقف پارکینگ‌های طبقاتی و عموما اعضایی که تحت اثر خمش می‌باشند، توسعه یافته است.

+ منبع

فیلم

اخبار

محصول

کتاب بتن پیش تنیده
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 270,000 تومان
270,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
بتن و سازه های بتنی
اجرائیات(ضوابط ،روش های اجرایی و اصول ساخت)
اجرایی
سیمای دانش
کمک آموزشی
 طراحی سازه های بتن پیش تنیده
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 40,000 تومان
40,000 تومان
نا موجود
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
بتن و سازه های بتنی
دانشگاه تهران
سایر
دانشگاهی (رفرنس)

پرسش و پاسخ

عکس کاربر
0 پاسخ
بارگذاری خرابی پیش رونده
با سلام خدمت مهندسین عزیز من سازم رو در سپ مدلسازی کردم و تحلیل پوش آور رو هم روش انجام دادم. حالا برای خرابی پیش رونده می خوام طبق آیین نامه های خرابی پیش رونده به روش مسیر بار جایگزین بارگذاریش رو انجام و ترکیب بار رو وارد کنم. در این زمینه یک سوال برام پیش اومده سوال من اینه که در آیین نامه ی خرابی پی رونده اومده که باید یک ترکیب بار ثقلی برای بخش هایی که ستون درش حذف شده اختصاص داده بشه و یک ترکیب بار ثقلی برای سایر بخش. حالا من چطور به نرم افزار سپ بگم طی این ترکیب بار بیا این بار ها رو فرضا به این دهانه های مجاور ستون حذف شده اختصاص بده و به اون دهانه ها یک بار دیگه بده؟؟؟ اگر کسی در این زمینه من رو راهنمایی کنه ممنون میشم

مشاوران این تخصص

#: 2
عکس‌های سیدصادق-علوی
سید صادق علوی
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 9 سال 12 ماه
#: 1
عکس‌های jsalehy
جلال صالحی مبین
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 8 سال 2 هفته

کاربران

#: 1
عکس‌های saeedipoursajjad
سجاد سعیدی پور
نقش‌ها: Vip, همکاران
عضو به مدت: 4 سال 4 ماه
اشتراک در RSS - بتن پیش‌ تنیده، Prestressed Concrete